söndag 21 mars 2010

Människor som berör...





Idag är det söndag och nu har vi varit i Kanada i 21 dagar. Tisdag kväll går flyget hem... Man är ganska utmattad. Både fysiskt och känslomässigt och det lämnar lite utrymme för eftertanke. Och inte minst är det bra att skriva lite nu när känslorna är så starka.
Jag tänkte idag beröra den delen av den olympiska andan som inte enbart är tävlan och att vinna(jag kommer givetvis tillbaka till tävlandet igen).
En exakt definition på olympisk anda är svår, det finns så många varianter att hitta men här är en definition:

The mission of Olympic Spirit is "to build a peaceful and better world in the Olympic Spirit which requires mutual understanding with a spirit of friendship, solidarity and fair play - Olympic Spirit


Andra nyckelord som ofta dyker upp är:

Friendship, Fair Play, Honour, Peace, Glory

Jag tror att mötet mellan olika människor och olika kulturer är en väldigt viktig del av den olympiska eller paralympiska andan och vi som får förmånen att representera Sverige har en otrolig möjlihet i att lära känna dessa fantastiska människor från olika delar av världen.

Efter att matcherna är över så släpper den rivalitet som råder mellan olika lag. Alla slappnar av och man skaffar sig nya vänner över hela världen. Vänner som man kanske inte känner så väl. Men ändå delar en väldigt speciell upplevelse med. Under tiden vi har varit här har jag kommit mycket närmre många utav de i den svenska paralympiska truppen. Både hockeyspelare och alla andra. Sedan har jag lyckats knyta kontakter med kälkhockeyspelare från hela världen.

Inte minst vill jag nämna de voluntärer som har jobbat helhjärtat för att ta hand om oss. De har verkligen gjort allt för oss och samtidigt visat att de är fantastiska människor.

Det är många människor. Både i Sverige och i andra delar av världen som jag kommer att fortsätta att hålla kontakten med för all framtid. Några kanske också kommer till Sverige för att hälsa på mig :)

Lite olika bilder:
Vi glädjs med Helge Björnstad över de norska kälkhockeyframgångarna
Vår egen busschaufför :)
Rick, jag, Peggy, Jörgen(tränare) Rick och Peggy jobbade hela tiden med oss svenskar och servade oss hela dagarna
Jag, Anita(physio), Clare(physio)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar